Followers

Isnin, 14 Mac 2011

resepi bubur bayi 6bln ke atas...

semalam petang tangan nie gatai nk mencuba suap qaireen makan...
ade biskut tawar patah2kan tak sampai 1 keping pun ckit je..hancur2kan campur dengan susu suap...nyumnyum laju je dia telan sebab anak daraku belum tumbuh gigi lagi...masa checkup mc dah suruh bagi makan=))
semangat nak masakkan bubur qaireen...

kepada sesiapan yang sudi berkongsi resepi...meh la kongsi dengan reen yea...

1 mangkuk nasi

1 cwn air suam
2 biji bawang putih
1.5 cm halia
ayam atau kentang dipotong dadu (direbus dahulu beberapa minit)
ikan bilis goreng
daun sup
bawang goreng
garam dan lada sulah secukup rasa

Cara-cara
1.nasi dan air dimasukkan dalam blender dan blend. blend jgn terlalu hancur jgn terlalu kasar. biar yg sedang2 jer rupanya..
2.halia dan bawang putih ditumbuk lumat dan tumis hingga naik bau.
3.masukkan ayam atau kentang atau boleh digunakan kedua-duanya sekali. kacau rata.
4.kemudian masukkan nasi yg telah diblend dgn air. dlm gambar saya tu terkurang air. jd, kalau terkurang air boleh la ditambah air lagi. airnya boleh diadjust ikut kehendak hati masing2. kalau nak bubur tu pekat, kurangkan air, kalau nak bubur tu berkuah atau berair tambah la air ikut kehendak hati.
5.masukkan garam dan lada sulah secukup rasa dan bubur dah pun siap.
6.untuk menghidang, taburkan ikan bilis, daun sup dan bawang goreng utk rasa yg lebih enak


Untuk 2-3 kali hidangan


1. Nasi 2 sudu
2. Setengah tofu telur/tauhu lembut dihancurkan
3. 1 ekor isi udang dicincang/ beberapa ekor ikan bilis
4. Sedikit Brokoli (agak2)
5. Sedikit Lobak merah
6. Sedikit air

Cara2 nya:
Nasi dicampur dengan tauhu/tofu telur, air,dan isi udang/ikan bilis. Biarkan mendidih, last sekali baru masukkan lobak merah dan brokoli.

~Jangan masak lama sangat sayur-sayuran agar vitaminnya tidak hilang. Bagi bayi yang belum tumbuh gigi bubur bolehlah dikisar atau dilecekan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

Isnin, 14 Mac 2011

resepi bubur bayi 6bln ke atas...

semalam petang tangan nie gatai nk mencuba suap qaireen makan...
ade biskut tawar patah2kan tak sampai 1 keping pun ckit je..hancur2kan campur dengan susu suap...nyumnyum laju je dia telan sebab anak daraku belum tumbuh gigi lagi...masa checkup mc dah suruh bagi makan=))
semangat nak masakkan bubur qaireen...

kepada sesiapan yang sudi berkongsi resepi...meh la kongsi dengan reen yea...

1 mangkuk nasi

1 cwn air suam
2 biji bawang putih
1.5 cm halia
ayam atau kentang dipotong dadu (direbus dahulu beberapa minit)
ikan bilis goreng
daun sup
bawang goreng
garam dan lada sulah secukup rasa

Cara-cara
1.nasi dan air dimasukkan dalam blender dan blend. blend jgn terlalu hancur jgn terlalu kasar. biar yg sedang2 jer rupanya..
2.halia dan bawang putih ditumbuk lumat dan tumis hingga naik bau.
3.masukkan ayam atau kentang atau boleh digunakan kedua-duanya sekali. kacau rata.
4.kemudian masukkan nasi yg telah diblend dgn air. dlm gambar saya tu terkurang air. jd, kalau terkurang air boleh la ditambah air lagi. airnya boleh diadjust ikut kehendak hati masing2. kalau nak bubur tu pekat, kurangkan air, kalau nak bubur tu berkuah atau berair tambah la air ikut kehendak hati.
5.masukkan garam dan lada sulah secukup rasa dan bubur dah pun siap.
6.untuk menghidang, taburkan ikan bilis, daun sup dan bawang goreng utk rasa yg lebih enak


Untuk 2-3 kali hidangan


1. Nasi 2 sudu
2. Setengah tofu telur/tauhu lembut dihancurkan
3. 1 ekor isi udang dicincang/ beberapa ekor ikan bilis
4. Sedikit Brokoli (agak2)
5. Sedikit Lobak merah
6. Sedikit air

Cara2 nya:
Nasi dicampur dengan tauhu/tofu telur, air,dan isi udang/ikan bilis. Biarkan mendidih, last sekali baru masukkan lobak merah dan brokoli.

~Jangan masak lama sangat sayur-sayuran agar vitaminnya tidak hilang. Bagi bayi yang belum tumbuh gigi bubur bolehlah dikisar atau dilecekan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan